Logopeda
Godziny pracy
Logopeda- mgr Katarzyna Konewka
Niezbędnik rodzica
W naszej szkole realizowane są bezpłatne zajęcia logopedyczne, które odbywają się przed lub po lekcjach dziecka. Zajęcia prowadzone są w gabinecie logopedycznym, który wyposażony jest w odpowiednie środki i pomoce dydaktyczne niezbędne do ich realizacji.
Na początku roku szkolnego przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne, które mają na celu ocenę mowy Państwa dzieci, w tym:
- stan i sprawność narządów mowy: warg, języka, podniebienia, ocena zgryzu;
- artykulację poszczególnych głosek (również w mowie spontanicznej);
- umiejętności komunikacyjne, np. opowiadanie historyjki, dialog;
- słuch fonematyczny;
- nadawanie i rozumienie mowy;
- jakość foniczną wypowiedzi, m. in.: tempo mówienia, fonacja, oddychanie.
Badanie to pozwala wyłonić dzieci potrzebujące pomocy logopedy. Jeśli Państwa dziecko ma problemy z mówieniem zostaną Państwo o tym poinformowani na piśmie i poproszeni o spotkanie. Wyłącznie rodzice/opiekunowie prawni dziecka kontaktują się z logopedą szkolnym celem uzyskania informacji nt. udzielanej przez terapeutę formy pomocy, przebiegu terapii, przeprowadzenia wywiadu logopedycznego, podpisania zgody udziału dziecka w zajęciach oraz ustalenia terminów prowadzonych zajęć (dla dzieci objętych terapią logopedyczną). Każde dziecko będące uczniem Szkoły Podstawowej nr 14 w Tomaszowie Maz. może otrzymać pomoc logopedyczną.
Rodzice uczniów kontynuujących udział w zajęciach zostają poinformowani o terminie spotkań z logopedą pisemnie.
PAMIĘTAJCIE PAŃSTWO, że jedynie systematyczne uczęszczanie na zajęcia logopedyczne i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy Waszych pociech. W razie wątpliwości lub problemów prosimy o kontakt, chętnie służymy pomocą.
Zakres działań logopedy w szkole
1. Diagnoza i terapia wad wymowy i zaburzeń mowy występujących u dzieci.
2. Dbałość o kulturę słowa.
3. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
4. Pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, czytaniem i pisaniem.
5. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.
6. Wspomaganie nauczycieli w działaniach wychowawczo - dydaktycznych poprzez podnoszenie ich wiedzy na temat skutków zaburzeń komunikacji.
7. Pomoc rodzicom - udzielanie rad i wskazówek do pracy z dzieckiem w domu.
Regulamin uczęszczania na zajęcia logopedyczne
1. Zajęcia logopedyczne dla uczniów klas I – III odbywają się co tydzień.
2. W zajęciach mogą brać udział tylko dzieci zdrowe, tzn. bez kataru, kaszlu, gorączki, bólów głowy, brzucha, chorób zakaźnych, itp.
3. Dzieci przynoszą na zajęcia teczkę /skoroszyt wraz z odrobioną/wykonaną pracą domową.
4. Rodzice zobowiązani są do regularnego i konsekwentnego stosowania się do zaleceń logopedy.
5. Udział dziecka w zajęciach oparty jest na zasadzie systematyczności ćwiczeń, aż do całkowitego opanowania materiału programowego niezbędnego do całkowitej korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy.
6. Dwie nieusprawiedliwione nieobecności oraz niestosowanie się do zaleceń logopedy powoduje skreślenie z listy dzieci uczęszczających na zajęcia i objęcie terapią następnego dziecka z listy dzieci oczekujących w kolejce.
Gimnastyka buzi i języka na wesoło
- Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę - pokaż dyszącego wilka.
- Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. Wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał - raz do góry w stroną nosa, raz do dołu w stroną brody.
- Dzieci bardzo lubią kręcić się na karuzeli, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stroną.
- Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki. Następnie połóż na górnej wardze słomkę lub ołówek i spróbuj ja jak najdłużej utrzymać.
- Chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Wyobraź sobie, że twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz - czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa - czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy - czubek języka na dolną wargę, na cztery - czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.
- Na pewno wiele razy kopałeś szeroką łopatką w piasku. Otwórz buzię i wysuń język za dolną wargę. Postaraj się, aby język był szeroki jak łopatka.
- Malarz maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj językiem swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Dzieci lubią zjeżdżać na zjeżdżalni, a ty? Spróbuj zrobić zjeżdżalnię dla krasnoludków ze swojego języka. Oprzyj czubek język za dolnymi zębami i unieś do góry jego środkową część. Musisz bardzo uważać, aby język nie wychodził przed zęby.
- Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
- Drzwi do domu otwierają się i zamykają. Wargi to nasze drzwi do domu. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
- Żyrafa wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj pociągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
- Słoń ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.